Wat mogen architecten en klanten van De Roo verwachten?

Waarvoor staat De Roo? Op welke manier onderscheiden we ons van onze concullega’s? Hoe overtuigen we architecten en klanten om met ons samen te werken? We laten Peter, Andy, Pascal en Michiel, vier drijvende krachten binnen De Roo, antwoorden op deze vragen.

Laat ons met een clichévraag starten: wat maakt dat klanten voor De Roo kiezen en niet voor een concullega?

Andy Depestel: Ik zal met een cliché-antwoord reageren: klanten kunnen altijd op ons rekenen. Maar het is niet omdat het een cliché is, dat het niet klopt. Met De Roo staan we voor een persoonlijke service aan onze klanten: we luisteren naar hun verwachtingen en ontzorgen hen maximaal. We proberen in te spelen op hun vragen en behoeften: sommige klanten verkiezen een high-end afwerking en hebben daarvoor een stevig budget veil, terwijl anderen graag een budgetvriendelijkere oplossing zoeken voor het schilderen van een appartement dat ze gaan verhuren. Beiden zijn welkom bij ons.

Michiel De Roo: Van bij het eerste contact trachten we precies te weten te komen wat de klant wenst inzake stijl, kleuren, afwerking, deadline, prijskaartje … Vervolgens proberen we die verwachtingen zo goed als mogelijk te beantwoorden.

Pascale Standaert: Ik zeg wel eens bij wijze van boutade: onze mensen kunnen elk probleem oplossen. Dat klopt natuurlijk niet, maar het geeft wel de filosofie van ons bedrijf weer: we willen de klant helpen. Of het nu gaat om een particuliere woning of het kantorencomplex van een groot bedrijf, de filosofie blijft dezelfde: we ontzorgen de klant.

Peter De Roo: Als schilder kom je tot in de intieme ruimtes van mensen of bedrijven: van de slaapkamer in een woning tot de board room van een onderneming. Je moet dus een zeker vertrouwen krijgen. Dat vertrouwen moet je verdienen op basis van de eerste gesprekken met de klant, maar dien je nadien natuurlijk achteraf ook waar te maken met kwalitatief werk.

Michiel De Roo: Een belangrijke troef is dat veel ogen ons werk te zien krijgen. Als een klant tevreden is over onze inspanningen, dan zal hij trots het resultaat tonen aan familie en vrienden. Dit maakt dat we veel nieuwe klanten uit mond-aan-mond-reclame halen.

Ontzorgen

Vertaal de oplossingsgerichtheid van De Roo eens in enkele concrete voorbeelden.

Pascal Standaert: Stel dat we bij de voorbereidingen merken dat er een stopcontact verplaatst moet worden. De klant kan zelf een elektricien aanstellen, maar als hij niet meteen iemand vindt die snel beschikbaar is, kunnen wij iemand aanstellen waarmee we vaak samenwerken. Naar analogie hiermee kunnen we voor klanten op zoek gaan naar een loodgieter, verhuisfirma …

Michiel De Roo: We helpen onze klanten ook met advies op maat, bijvoorbeeld voor het kiezen van kleuren, behang, tapijt, raambekleding …

Andy De Pestel: Onze mensen beschikken over de nodige bouwtechnische bagage. We weten waarover we spreken. We vertellen vanuit onze ervaring, niet als verkoper. We zullen zelf mee nadenken over de beste oplossing voor de klant. Het is niet onze bedoeling om onze klanten steeds de duurste optie te verkopen.

Peter De Roo: Met een aantal vaste aannemers vormen we een interieurteam. We zijn erg transparant in onze communicatie. We moeten ons nu eenmaal vaak aanpassen, omdat we de laatste partij in het project zijn. Iedereen vindt het normaal dat er niemand in huis rondloopt als er een vloerder aan de slag is, maar bij een schilder is dat niet altijd het geval. Stellen we vast dat er teveel volk op de werf is en we ons werk niet terdege kunnen doen, dan communiceren we daar open over en komen we terug wanneer we wel optimaal kunnen werken. Architecten zijn vaak blij dat we dergelijke input geven.

Is het frustrerend om één van de laatste spelers in een bouwproject te zijn?

Andy De Pestel: Zeker niet. We weten dat vooraf. Bovendien kunnen we soms nog een extra toegevoegde waarde bieden door een gat in de timing alsnog dicht te rijden. Omdat we over een uitgebreide equipe aan schilders beschikken, zijn we uiterst flexibel.

Orde en netheid

Hoe belangrijk is ‘proper werken’ voor jullie?

Peter De Roo: Dat is een kernwaarde van ons bedrijf. Een propere werf is een evidentie. We laten geen materiaal rondslingeren en respecteren de leef- en werkomgeving van de klant. Die mag als het ware niet eens merken dat er werken uitgevoerd worden. Ook onze voertuigen, kledij en materiaal zijn altijd verzorgd.

Architect als partner

Waarom doet een architect er goed aan om met De Roo samen te werken?

Pascal Standaert: Een architect is een specialist in zijn vak. Hij ontwerpt een gebouw zoals hij dat optimaal in gedachten heeft. Vervolgens heeft hij nood aan vakmensen die oog hebben voor kwaliteit en dezelfde beroepsernst aan de dag leggen als hijzelf. Ik durf eerlijk zeggen dat we bij De Roo altijd en overal mikken op topkwaliteit en een fijne afwerking tot in de kleinste details. Daarbij kunnen we rekenen op meer dan 30 echte vakmensen, die ook thuis zijn in speciale technieken, zoals kalleien, minerale afwerkingen, … Voor elke vraag die de klant of de architect stelt, gaan wij op zoek naar een oplossing.

Michiel De Roo: We zijn een veelzijdige partner voor architecten. Het gaat veel verder dan louter binnen- of buitenschilderwerken. Ook voor raamdecoratie, vloerbekleding, luchtgommen of straalwerk, lak- en spuitwerken … kunnen klanten en architecten bij ons terecht. We beschikken daarnaast over een uitgebreid netwerk aan professionals in andere domeinen, waardoor we makkelijk met andere partijen kunnen samenwerken.

Peter De Roo: We hebben graag dat een architect al in de ontwerpfase met ons rond de tafel gaat zitten. Dan kunnen we het volledige bouwproject bespreken en komen soms specifieke vragen naar boven op een moment dat je deze nog eenvoudig kunt oplossen. Het is nu eenmaal geen automatisme om van het ontwerp ook aan gordijnen en schilderwerken te denken. Nochtans kan het een groot verschil maken als op dat ogenblik bekeken wordt welke impact de wensen van de klant hebben op bijvoorbeeld het voorzien van bepaalde nissen, het plaatsen van een elektrische voeding … We denken graag mee na over het geheel.

Pascal Standaert: Met ons team van meer dan 30 mensen kunnen we heel wat schilders tegelijk aan een project laten werken. Dit verkort ook de doorlooptijd voor de klant. Vooral bij nieuwbouwprojecten is dit zeker een meerwaarde. Architecten kunnen dit zeker appreciëren.

Transparant

De term ‘open communicatie’ is al enkele keren gevallen. Wat mogen we daaronder verstaan?

Andy De Pestel: We zullen de planning van een project maximaal afstemmen op de wensen van de klant, zodat die zich niet teveel moet aanpassen. Aanvankelijk geven we een periode aan waarbinnen de werken zullen starten, en naarmate die periode dichterbij komt, maken we dat concreter voor de klant. Meestal kunnen we binnen een drietal maand na de goedkeuring van de offerte starten.

Respect voor de planning is niet enkel een vorm van beleefdheid, het is een essentieel deel van een kwalitatief werk. Ook tijdens de voortgang van een project houden we de klanten steevast op de hoogte. Een afspraak is voor ons een afspraak!

Pascal Standaert: We werken ook altijd eerst een project volledig af vooraleer we ergens anders starten. We geven de klant tevens een vermoedelijke einddatum mee. Uiteraard proberen we die vervolgens te respecteren. Soms is er zelfs helemaal geen mogelijkheid om daarvan af te wijken, bijvoorbeeld als het gaat om de opening van een winkel of showroom. Geen probleem, we doen wat we beloven.

Peter De Roo: Een vlotte voortgang van een project is zowel voor de klant als voor ons prioritair. Daarom hebben we ook een logistiek verantwoordelijke aangesteld die de teams ondersteunt in geval van onverwachte problemen. Denk bijvoorbeeld aan een vochtprobleem. Kunnen we dit zelf oplossen, zoveel te beter. Moeten we een gespecialiseerde firma onder de arm nemen, dan regelen we dit. De klant hoeft zich daar geen zorgen over te maken.

Gedetailleerde offerte

Wat mag de klant verwachten als hij een offerte vraagt aan De Roo?

Michiel De Roo: Zodra de klant ons contacteert, spreken we af voor een bezoek ter plaatse. We gaan bij de klant langs en luisteren naar zijn verhaal. Vervolgens stellen we een offerte op. Die bespreken we graag bij ons in de showroom. We leggen precies uit hoe we werken en wat de klant mag verwachten. Ook tonen we stalen, aan de hand waarvan de klant een beeld krijgt van het eindresultaat. Heeft hij daarnaast interesse in gordijnen, overgordijnen, behang, vloerbekleding, … dan kunnen we hem meteen een en ander tonen.

In elk geval bezorgen we de klant een zeer gedetailleerde offerte. We leggen elke post nauwgezet uit en (los van de prijs) helpen we de klant zelfs om onze offerte met die van concullega’s te vergelijken. Zo kan hij een gefundeerde keuze maken.

Particulieren, bedrijven en expo-service

Jullie mikken niet enkel op particuliere klanten, maar ook op bedrijven. Geef eens een voorbeeld van een project dat De Roo op het lijf geschreven is?

Peter De Roo: Een mooie kantoorruimte met uitstraling is voor ons een droomproject. Dat doen we heel graag en daar zijn we goed in, dat mogen we gerust stellen. Ondernemingen die hun gebouw willen opfrissen, zijn zeker bij ons welkom. Naast particuliere en bedrijvenklanten bieden we een Expo-service aan. Daarbij geven we vorm aan tentoonstellingen volgens een sleutel-op-de-deur-concept.

Ongeacht wie de klant is, we staan open voor complexe opdrachten of bijzondere uitdagingen. Op die manier kunnen we ons extra onderscheiden!